وبلاگ شخصی رضا مهدی پور

وبلاگ شخصی رضا مهدی پور

بصیرت و روشنگری مذهبی ،سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی
وبلاگ شخصی رضا مهدی پور

وبلاگ شخصی رضا مهدی پور

بصیرت و روشنگری مذهبی ،سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی

دلسوزی دروغین برای یک سرود خاطره انگیز

دلسوزی دروغین برای یک سرود خاطره انگیز

استفاده از ملودی های معروف در بین گروه های سرود و حتی مداحان امری متداول است. بسیاری از خواننده‌ها و حتی برخی از خواننده‌های معروف نیز سابقه استفاده از ملودی‌های کشورهای دیگر آن هم بدون ذکر نام آهنگساز را در کارنامه خود دارند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / علی حسینی

در روزهای اخیر انتشار سرودی با مضمونی انقلابی با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. شعر این سرود بر روی ملودی سرود معروف "ای ایران" نوشته شده و در آن از مضامین اسلامی و انقلابی استفاده شده است. «ای ایران» سرود ملی غیررسمی ایران در زمان پهلوی بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مدت کوتاهی به عنوان سرود ملی معرفی شد. هر چند جریان ضدانقلاب همواره سعی کرده است که این سرود ملی را مصادره کند و از آن برای نشان دادن مخالفت با سرود رسمی جمهوری اسلامی استفاده کند، ولی مسئولین مربوطه بدون توجه به توهمات ضدانقلاب برای این اثر فاخر احترام ویژه‌ای قائل هستند، به طوری که این سرود تاکنون بارها از رسانه ملی پخش شده است و حتی برخی از خواننده‌های انقلابی نیز آن را بازخوانی کرده اند. اما این روزها بازخوانی سرود"ای ایران" آن هم با تغییر محتوای آن باعث خشم شدید جریان ضدانقلاب که خود را به دروغ صاحب این سرود می داند شده است.

استفاده از ملودی های معروف در بین گروه های سرود و حتی مداحان امری متداول است. بسیاری از خواننده‌ها و حتی برخی از خواننده‌های معروف نیز سابقه استفاده از ملودی‌های کشورهای دیگر آن هم بدون ذکر نام آهنگساز را در کارنامه خود دارند.

هرچند استفاده از ملودی‌های مطرح داخلی یا خارجی امر شایسته‌ای نیست، چرا که مخاطب در صورتی که نسخه اصلی آن آهنگ را شنیده باشد، با شنیدن این آثار بیش از آنکه به محتوای اثر توجه کند. به آهنگ اصلی که شعر بر روی آن نوشته شده است توجه می کند. با این حال علت خشم ضد انقلاب از این سرود انقلابی مشخص است، اما علت عصبانیت یک جریان سیاسی از این سرود اسلامی انقلابی چیست؟!

در پایان نماهنگی که برای این سرود انقلابی ساخته شده نام "معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی" آمده است. همین نام کافی است که یک جریان سیاسی به این سرود انقلابی نگاه جناحی داشته باشد و با عوام فریبی مردم و موسیقی‌دانان را به مخالفت با این اثر ترغیب کند. متاسفانه برخی از موسیقی دانان نیز تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌ای ایجادشده، واکنش‌های تندی به انتشار این سرود داشته اند. بدون شک اگر پای آستان قدس برای تولید این اثر در میان نبود شاهد این حجم از واکنش‌ها نبودیم!
  
هر چند اگر منصفانه به موضوع نگاه شود باید گفت در شرایطی که در جنگ رسانه‌ای قرار داریم و دشمن، باطل خود را به شکلی زیبا و حرفه ای ارائه می‌کند، شایسته نیست که آثاری با سطح کیفی ضعیف تولید شود. متاسفانه بسیاری از آثار موسیقیایی انقلابی که دارای تهیه کننده حقوقی هستند از سطح کیفی نازل رنج می‌برند. علت اصلی آن هم این است که این آثار با کمترین هزینه تولید می‌شوند. بدون شک وقتی یک مضمون ناب، ساخت ضعیفی داشته باشد، نه تنها از تاثیرگذاری آن کاسته می‌شود، بلکه حتی ممکن است اثر به ضدخودش تبدیل شود. با این اوصاف در سال‌های اخیر سرودهایی با ساختار قوی نیز ساخته شده‌اند همانند سرود زیبای "ارغوان" از گروه سرود نسیم قدرکه درباره شهدای مدافع حرم است. اثری که تحسین رهبر معظم انقلاب را نیز برانگیخت. ولی کماکان جای کار زیادی برای ساخت سرودهای قوی و موثر وجود دارد.

مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از شاعران در خرداد ماه امسال می فرمایند: «ترانه و سرود بخش لازم و یک شعبه ی لازم در زمینه هنر شعری است و خیلی هم تاثیر می‌گذارد؛ مثلا یک شعری در زبان جوان، نوجوان و افراد مختلف - دانشجو، دانش آموز و غیره، جریان دارد که خود این شعر موجب حرکت، نشان و جهت‌دهی است. الان در این زمینه انصافا کم گذاشته‌ایم.»

پس از سخنان رهبر انقلاب، شاهد اقدامات خوبی برای تولید سرودهای تاثیرگذار و حرفه‌ای هستیم که امید است این حرکت به صورت جدی ادامه داشته باشد. چرا که ساخت آثار هنری ضعیف و انتشار آن در فضای مجازی نه تنها کمکی به گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی نمی کند، بلکه به سوژه ای برای جنگ نرم دشمن علیه فرهنگ اسلامی کشورمان تبدیل می شود.