وبلاگ شخصی رضا مهدی پور

وبلاگ شخصی رضا مهدی پور

بصیرت و روشنگری مذهبی ،سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی
وبلاگ شخصی رضا مهدی پور

وبلاگ شخصی رضا مهدی پور

بصیرت و روشنگری مذهبی ،سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی

چرا اروپا غیرقابل اعتماد است؟

چرا اروپا غیرقابل اعتماد است؟ 

بهترین و جدیدترین سند برای اثبات غیرقابل اعتماد بودن اروپا، بیانیه اخیر آن موسوم به بیانیه «جمع بندی» است. این بیانیه در نیمه بهمن ماه و تنها به فاصله چند روز پس از اعلام راه اندازی ابزار اینستکس به عنوان کانالی مالی برای حفظ برجام، منتشر شد.


پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / بهروز یحیی

چرا رهبر انقلاب اروپا را غیرقابل اعتماد می داند؟رهبر معظم انقلاب اسلامی در قسمت توصیه های هفتگانه و پایانی پیام راهبردی «گام دوم» به موضوع سیاست خارجی پرداخته و در برخی دولت های اروپایی را خدعه گر و غیرقابل اعتماد نامیدند و از مسئولان سیاست خارجی خواستند ضمن مرزبندی با آنان، از تهدیدهای پوچشان نهراسند. ایشان در این از پیام تاکید کردند: «سردمداران نظام سلطه نگرانند؛ پیشنهادهای آنها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملّت ایران علاوه‌ بر آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولتهای اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیر قابل اعتماد میداند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آنها با دقّت حفظ کند؛ ازارزشهای انقلابیو ملّی خود، یک گام هم عقب‌نشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنان نهراسد؛ و در همه‌حال، عزّت کشور و ملّت خود را در نظر داشته باشد و حکیمانه و مصلحت‌جویانه و البتّه از موضع انقلابی، مشکلات قابل حلّ خود را با آنان حل کند.»

  

یکی از مصادیق باج خواهی و تهدیدهای اروپا درباره برنامه موشکی ایران است. آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه (28 بهمن) در کنفرانس امنیتی مونیخ پاسخی قاطع و تحسین آمیز به ادعای اروپایی ها مبنی بر نگرانی از برنامه وتوان موشکی ایران داد و گفت: «چرا زمانی که عراق مردم ما را موشک‌باران می‌کرد، هیچ‌کس کوچکترین ابزار دفاعی در اختیار ما نگذاشت؟ نه پدافند هوایی و نه موشکی برای پاسخ. هیچ‌کس. باید برایش التماس می‌کردیم. الان، من به خاطر جلب رضایت دوستم وزیر خارجه [ژان ایو] لودریان [وزیر خارجه فرانسه] یا هرکس دیگری، مردم خودم را بی‌دفاع نمی‌کنم تا صدام حسین بعدی منطقه برخیزد و مردم مرا بکشد، بی‌آنکه ما ابزاری برای دفاع داشته باشیم. از شما سؤالی می‌پرسم. آیا ایران حق دارد از خودش دفاع کند؟ و اگر حق داریم از خود دفاع کنیم، آیا باید این کار را با شمشیر انجام دهیم؟ باید این کار را با تفنگ انجام دهیم؟!»

اما چرا نباید به برخی کشورهای اروپایی اعتماد کرد؟ پاسخ این پرسش را تنها چند روز پس از انتشار پیام رهبر انقلاب، آنگلا مرکل صداعظم آلمان در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ داد. مرکل در بخشی از سخنرانی خود به ایران پرداخت و ضمن پذیرفتن اختلافات تاکتیکی بین اروپا و آمریکا در خصوص ایران تصریح کرد که هدف نهایی هر دو طرف در خصوص ایران یکی است.

صدراعظم آلمان گفت: «من در یک سخنرانی در کنست تاکید کردم که حق موجودیت اسرائیل جزئی از مصالح ملی آلمان خواهد بود. و من برنامه موشکی ایران را می بینم، ایران در یمن و سوریه حضور دارد و تنها سوالی که بین ما اروپایی ها و امریکایی ها وجود دارد این است که، آیا ما با لغو توافق برجام به اهداف مشترک مان کمک خواهیم کرد؟ آیا ملغی اعلام کردن تنها توافق‌نامه معتبر هسته‌ای که با ایران داریم، به هدف مشترک ما که همانا مهار نقش مخرب و دشوار ایران است، کمک خواهد کرد؟ یا اینکه کمک بیشتر این خواهد کرد اگر همین اهرم کوچکی را که در اختیار داریم حفظ کنیم و آن را به اهرم فشار در حوزه‌های دیگر تبدیل کنیم.»

وی بطور آشکارا به اختلاف تاکتیکی اروپا و آمریکا درباره برجام کرد و اذعان کرد هدف مشترک هر دو طرف فشار بر ایران است. اروپا حفظ برجام را ابزاری برای تشدید فشار می داند اما خروج از آن را. البته اگر این اختلاف تاکتیکی، خود یک بازی طراحی شده نباشد!

بیانیه جمع بندی؛ سند غیرقابل اعتماد بودن اروپا

اما بهترین و جدیدترین سند برای اثبات غیرقابل اعتماد بودن اروپا، بیانیه اخیر آن موسوم به بیانیه «جمع بندی» است. این بیانیه در نیمه بهمن ماه و تنها به فاصله چند روز پس از اعلام راه اندازی ابزار اینستکس به عنوان کانالی مالی برای حفظ برجام، منتشر شد. بیانیه 12 بندی اتحادیه اروپا را در واقع می توان تکرار شروط 12 گانه آمریکا دانست که چند ماه پیش مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در بنیاد هریتیج مطرح کرد. اگرچه این بیانیه به اسم اتحادیه اروپا منتشر شد اما طراحان و حامیان اصلی آن سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان هستند. دقت در محتوای این بیانیه سندی گویا در غیرقابل اعتماد بودن این کشورهاست.

بیانیه موسوم به جمع بندی شامل چند بخش و موضوع مختلف می شود که بطور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

1- تاکید بر ادامه تعهدات برجامی

اتحادیه اروپا در بندهای نخست بیانیه خود از ایران می خواهد به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و حمایت خود از توافق هسته ای را اعلام می کند و نسبت به خروج آمریکا و بازگشت تحریم ها ابراز تاسف می نماید. در بخشی از این بیانیه آمده است: « اتحادیه اروپا بر ضرورت تداوم اجرای تعهدات و ادامه همکاری‌های کامل و به موقع با آژانس از سوی ایران تأکید می‌کند. اتحادیه اروپا از فعالیت‌های آژانس در زمینه نظارت و راستی‌آزمایی اجرای برجام استقبال کرده و کاملاً از آن حمایت می‌کند. اتحادیه اروپا از تعهد ایران مبنی بر اینکه هرگز به دنبال توسعه یا دست‌یابی به هیچ سلاح هسته‌ای نخواهد بود استقبال می‌کند. این اتحادیه از اجرای موقت «پروتکل الحاقی به توافق جامع پادمانی» از سوی ایران تقدیر می‌کند و ایران را به تصویب آن ترغیب می‌کند.» در ادامه این بیانیه اینستکس به عنوان ابزاری برای «حفظ منافع اقتصادی» ایران معرفی شده است.